Distansbackup har utvecklats snabbt och erbjuder nu våra kunder möjlighet att ta moln till molnbackup. Det här har efterfrågats av några av våra kunder och vi har undersökt saken nu och kan konstatera det går alldeles utmärkt att fixa!

För att komma igång behöver du beställa Distansbackup acb eller obm med tillägget för stöd av office 365-postlådor.

Ingen dator i verksamheten?

Inga problem! Du behöver ingen dator för att ta backup av dina molndatafiler! Det enda du behöver ha tillgång till är dina inloggningsuppgifter till Office-365, en distansbackuplicens samt en webbläsare för att konfigurera dina backupset.

Cloud till cloud backup utan klient

Möjligheter finns alltså att ta backup från tex Google och låta det datat hamna i vår backuplösning, eller i ett annat moln, tex Microsofts! När du väl konfigurerat tjänsten sköter den sig själv!

Här är några skärmdumpar på gränssnitt och hur det ser ut:

Verifiering mot Office 365

Urval säkerhetskopiering

Att tänka på vid molnbackup

Det finns förstås en del andra saker att ha i åtanke då du kör detta. Det viktigast är att tänka på eventuell lösenordspolicy ni har i er organisation gällande office 365. Om ni ändrar lösenord i Office 365 måste ni även göra en uppdatering i webbgränssnittet med en ny verifiering för att backuperna ska fortsätta fungera.

Kom ihåg också att göra ett backupset för din e-post, så sover du lungt om nätterna!