Vi har en del kunder som sedan långt tillbaka använder sin egen domän för att ansluta till mailservern. Det fungerar, men är inte bra. Eftersom många också uppdaterat sina säkerhetsinställningar och ansluter krypterat så har man i och med installationen i klienten eller tex sin telefon fått ett varningsmeddelande att bekräfta ett säkerhetsundantag, dvs certifikatet är utfärdat på mail.vildmarksdata.net och du ansluter till mail.mindomain.com. Det fungerar förstås eftersom du la till ett säkerhetsundantag för servern i sig har många namn, men…

mail.vildmarksdata.net

En vägledande skylt

Varje gång vi uppdaterar eller byter certifikat kommer du få problem och du kommer inte att komma åt inkommande mailserver om du inte återigen bekräftar säkerhetsundantaget eller faktiskt ansluter till rätt servernamn.

Om du inte bytt förut kan det vara idé att byta nu till mail.vildmarksdata.net istället för din egen domän för att säkerställa att inkommande e-post inte strular så fort vi avser att uppdatera eller byta certifikat på mailservern.

Observera

Det här handlar inte om din e-postadress, ej heller ditt lösenord, utan sättet din klient ansluter mot servern.

Fixa

Om du har e-post hos oss och får problem, börja med att kontrollera att du ansluter mot mail.vildmarksdata.net med korrekt användarnamn och lösenord.

Vi byter certifikat

1 februari 2019, (2019-02-01) uppdaterar vi och byter till ett nytt certifikat. Om du upplever problem med att ansluta till ditt e-postkonto då så se till att dina inställningar är korrekta.

Länkar och mera information

Här hittar du vår information om hur du ställer in din e-post
Här hittar du vår information om du har glömt ditt lösenord
Här är webbmailen

Om du har några frågor och funderingar kan du givetvis kontakta oss!