Kundzonen och VAIA Hosting – Del 1 Manage product

Uppdaterat 2022-12-16

Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om produkten.

I det här inlägget förklarar jag lite hur tjänsterna ser ut i kundzonen och vilka funktioner du hittar här. När du klickar på en av dina VAIA-hosting tjänster ser du information om tjänsten. Inlägget går igenom avsnitten Information, Billing och Statistics.

Den här tjänsten är av type vKube Elastic GROW. Det innebär att du kan skapa 15 siter på den här tjänsten. I praktiken så stämmer den här informationen med alla våra vaia hostingpaket. Menyn till vänster är uppdelad på tre områden.

  • Allmän info om din tjänst
  • Vilka siter du har och vad dom heter
  • En möjlighet att uppgradera eller nedgradera din tjänst.

Översikt

På informationssidan ser du alla dina befintliga siter. Du ser deras namn, podens namn, när den är startad och längst ut en knapp som heter Manage. Om du klickar på den kommer du in på den specifika sitens inställningar och där kommer du hitta bland annat hur du kopplar domäner, backuperna, sitekloning, sftp och en massa annat kul, det kommer vi till i ett senare inlägg! Längre ner på sidan kan du sätta en sk Primary Site. Det är enbart för din egen skull så du vet vilken tjänst som avses när du får faktura på detta.

Vi har en del kunder som frågar vad namnet betyder. Det betyder i praktiken ingenting utan är en påhittad kombo av konsonanter och vokaler på fyra tecken för att ge din site ett namn, eller snarare din pod. På det namnet kan du direkt t.ex surfa om du skapar en Site av typen WordPress. För att göra det enklare för dig kan du sätta egna namn på dina siter under manage-knappen om du vill, eller förstås när du skapar nya siter, då ändras namnen under rubriken Sites.

Billing

När vi klickar på nästa menyalternativ som heter billing så ser vi informationen om ditt utnyttjande. Här kan du för varje dag se exakt vilka resurser du använt fram till dags dato och se hur mycket du kommer bli fakturerad för om du använt någon tjänst mera än vad som ingått. På våra produktsidor för respektive produkt kan du se idag vad extra resurser kostar och hur vi räknar.

Service, visar vilken tjänst det handlar om. Included visar vad som ingår i ditt paket och Charges är det som kommer debiteras vald månad.

Base price

Det här är baspriset du betalar varje månad för din tjänst.

CPU usage (h)

Antal timmar 100% cpu-utnyttjande som ingår i tjänsten och som din tjänst använt totalt under månaden.

Database storage(GB)

Hur mycket utrymme som ingår och som du använder för lagring av dina Databaser

File storage (GB)

Totalt använt utnyttjande för dina filer i din tjänst.

Memory (MB)

Hur mycket RAM-minne som ingår i din tjänst och hur mycket du använder.

Replicas

Det här är antalet replicas som ingår och hur många du i genomsnitt utnyttjat under senaste månaden. En replica kan vara en site eller en slot på en site. Det som beräknas här är den tiden dina replicas faktiskt varit igång. Observera att vid Skalning eller Autoskalning startas ju replicas allt eftersom behov finns.

Data transferred total(GB)

Mängden data som din webbtjänst skickat i GB. Många besökare kan generera stora mängder data. Tänk på att hela tiden se över optimeringar av sidor, bilder och annat.

Statistics

Då går vi vidare till fliken Statistics. På den kan du se all tänkbar statistik på dina tjänster. Det som kan vara av mest intresse är diskutnyttjandet och kanske Data transfer.