Om du av någon anledning behöver komma åt dina webbfiler så erbjuder vi idag tjänsten SFTP. SSH File Transfer Protocol (SFTP) är ett filöverföringsprotokoll som oftast använder sig av SSH-2 som databärare.

Om du vill läsa lite mera om sftp i allmännhet hittar du djupare information här

För att fixa detta behöver du två saker:

  1. Ett program som klarar SFTP
  2. En användare och anslutningsuppgifter till din site.

Vi börjar med ett program eller en app för SFTP

Om du inte vet med dig du har ett program eller en app som fungerar med SFTP så kan du med fördel installera programet Filezilla som har stöd för detta. Programmet är gratis och du laddar ner och installerar det från den här hemsidan.

Om du inte har något filöverföringsprogram ska du ladda ner och installera FileZilla Följ instruktionerna och kör lämplig version beroende på vilken dator och operativsystem du har. När detta är klart går vi över till nästa steg, skapa en sftp-användare.

Skapa SFTP-användare

Logga in i kundzonen och leta åt din tjänst och sedan din site där du vill skapa din användare. I nedanstående fall blir det tjänsten vKube Elastic GROW och siten “Min Bloggsida

Klicka på alternativet SFTP users. Klicka sedan på knappen “Create new SFTP user

Dialogrutan Add new SFTP user

När du trycker på knappen får du fram en dialogruta där du ska ange ett användarnamn samt ett lösenord för din nya SFTP-användare. Använd med fördel knappen “Generate password” om du vill skapa ett lite knepigare lösen för din användare. Undvik att ändra path om du ska skapa en user för hela din site.

Notera att användarnamnet alltid blir slotnamn-ditt namn, så i det här exemplet blir sftp-användarnamnet “cafi-vaiaadmin”. Notera även lösenordet då du behöver det sen i FileZilla!

Hitta anslutningsuppgifterna till SFTP

Efter du tryckt på skapa sftp-user, va medveten om att det här är en process som kan ta upp till fem minuter innan användaren är skapad fullt ut och fungerar i våra system. Under tiden fixar tar du reda på hur du ska ansluta!

manage sftp connection

Klicka på den blå ramen med texten “How to connect with your user” så får du fram den informationen du behöver! Så, nu har vi det vi behöver för att skapa en anslutning i FileZilla!

  • Användarnamnet
  • Lösenordet
  • SFTPadressen
  • SFTP-porten

Vi går vidare med FileZilla

Nu har vi programmet installerat i vår dator, vi har också skapat en sftp-användare i systemet. Vi har också väntat några minuter på att användaren skulle skapas ordentligt. Nu är det dags att ansluta till vår miljö!

  1. Starta filezilla
  2. Mata in uppgifterna genom att följa nedanstående skärmdump, tryck på platshanteraren (röd pil) och skapa en ny plats för din site

Klicka på OK. Öppna platshanteraren igen och välj den nya platsen och sedan Anslut.

Nu är du ansluten och kan börja föra över och jobba med filer direkt mot din site. I mappen html finns din webroot.

FAQ SFTP

Kunder med problem i det här läget som inte kan ansluta brukar ha några olika orsaker som vi listar här:

  1. Man ansluter för snabbt. Vänta ett tag å låt systemet jobba, det tar som sagt några minuter för systemet att skapa användaren
  2. Man har fel lösenord (klipp och klistra ordentligt och dubbelkolla verkligen lösenordet, speciellt efter mellanslag före eller efter lösenordet, testa gärna byta om du inte kommer vidare, men kom ihåg punkt 1 då)
  3. Man har fel användarnamn. Glöm inte “slot-user”!
  4. Man ansluter med fel protokoll! Se till att du kör SFTP enligt bilden ovan.
  5. Man ansluter till fel port
  6. Man ansluter till fel server! Dubbelchecka i kundzonen att du ansluter rätt.
  7. Man har speciella tecken i lösenordet. Det har visat sig att vissa speciella tecken i lösenorden strular och vi jobbar med felsökning på detta. Använd lösenordsgeneratorn som verkar skapa tecken som fungerar.

Vanlig ftp har vi inte stöd för längre.